Fixxed, de stalen ruggengraat van BanBouw

Vroeger was de onderhoudsafdeling van BanBouw een beetje een ondergeschoven kindje. Het stond in de jaren na de millenniumwissel enigszins in de schaduw van alle imposante nieuwbouwprojecten van BanBouw. Maar nu is dat geheel anders. Service en Onderhoud – nu Fixxed –  levert een immense bijdrage aan het succes van BanBouw en de gehele BanGroep. Het was zelfs onze hoop in bange kredietcrisisdagen en gaat vol vertrouwen de toekomst tegemoet.

Hoe lang de onderhoudsafdeling al bestaat? Leon Rovers, projectleider van Fixxed, moet even terugtellen. “Ik geloof dat we rond 2000 begonnen zijn. Toen werkten we al voor Wooninc. Samen met Gijs van Doorn heb ik toen de eerste leiding vervangen, als ik het me goed herinner.”

Julian Dirne, ook projectleider, beaamt dat de servicetak al even meegaat. “In het begin deden we vooral kleinere klussen. Particuliere verbouwingen, een aanbouw plaatsen, dat soort werk. Onderhoud was nooit een van de hoofdtaken van BanBouw, maar wel belangrijk om als service aan te bieden.”

Wooninc., Leon noemde de naam van de Eindhovense woningcorporatie net al even. Die organisatie kun je best beschouwen als de stuwmotor van Service en Onderhoud. Leon: “Met Wooninc. hadden we al snel een goede klik. Ze zochten een partij om het onderhoud in hun complexen uit te voeren en reparaties uit te voeren. Dat werden wij al snel. Het gevolg is dat we al vroeg meer monteurs nodig hadden – en dus aannamen. In die fase groeiden we snel.”

Investeren in tijden van crisis

De directie van BanBouw was niet blind voor de potentie van Service en Onderhoud – integendeel. Kort na het uitbreken van de kredietcrisis durfde BanBouw te investeren in de afdeling, vertelt Julian. “Gijs van Doorn wilde ons rond 2011 alles aanreiken om te zorgen dat we maar zo goed mogelijk konden werken. Hij investeerde in iPads, als vervanging van de analoge werkbonnen. Nu lijkt dat heel normaal, maar je moet bedenken dat de iPad pas sinds 2010 in Nederland bestaat.”

Het was ook de tijd dat BouwWorks – inmiddels de digitale backbone van heel BanBouw – werd ingevoerd. Service en Onderhoud mocht als eerste met het softwarepakket aan de slag. Nadat de kinderziektes eruit waren, had dit een grote invloed op de efficiëntie binnen de afdeling.

Klappen incasseren

Het professionaliseren van Service en Onderhoud bleek een gouden greep, kijkt Leon terug. “Rond 2013 moesten we, als BanBouw, de klappen van de kredietcrisis pas écht incasseren. De nieuwbouw zat toen in het slop. Lopende ontwikkelingen gingen op pauze of definitief van de baan. Bouwbedrijven gingen over de kop of moesten saneren.”

Gelukkig hadden we op dat moment een goed functionerende onderhoudsafdeling waarin pas stevig geïnvesteerd was. Daar zat natuurlijk een idee achter: als partijen niet investeren in nieuwbouw, moeten ze dat wél doen in bestaande bouw om hun vastgoed te onderhouden. Leon: “Bestaand vastgoed onderhouden is natuurlijk voordeliger dan opnieuw bouwen. En het is ook gewoon nodig om je objecten in goede conditie te houden.” Waar onze nieuwbouwtak het in die jaren hard te halen had, floreerde Service en Onderhoud. Zo kwam BanBouw de crisisjaren relatief gezond door, al duurde het even voordat de schrammen waren geheeld.

Team Service en Onderhoud in 2014

Nieuwe naam, vertrouwde service

De afdeling werd in de jaren die volgden zó groot, dat er een zogeheten rebranding kwam, blikt Julian terug. “Een jaar of vijf geleden besloten we om onze afdeling duidelijker te positioneren als sterke onderhoudstak. Daar hoorde ook een nieuwe naam bij en dat werd dus Fixxed.

Nieuwe naam, oude vertrouwde service. Fixxed doet nog steeds bijna alles, meldt Julian. “Als de kraan van een bewoonster van een flat van Wooninc. lekt, repareren wij die. Maar ook de iets grotere klussen pakken we aan. We deden bijvoorbeeld in acht weken tijd een grote verbouwing van een Fontys-gebouw. We blijven werken voor Fontys, en ook het Summa College kwam erbij. Sinds ongeveer twee jaar zijn we ook de vaste partner van de TU/e voor alle onderhouds- en verbouwingsklussen op de campus. We verbouwen supermarkten, appartementencomplexen en doen nog véél meer.” Kortom: Fixxed is op steeds meer plaatsen. De kans is steeds groter dat je zo’n opvallend rode Fixxed-bus ziet als je op werkdagen door de regio rijdt. Zwaai gerust even naar de bestuurder.

Peptalks in coronajaren

Toch waren er ook moeilijke momenten. Leon stipt de coronatijd aan. “Het was pittig om ons werk goed te kunnen uitvoeren in die periode. We moesten scherpe keuzes maken. In die tijd deden we natuurlijk nog wel spoedverzoeken, maar we gingen niet meer naar een flat om een druppelende kraan van een bewoner te repareren. Reparaties bij mensen thuis deden we met mondkapjes op, voorafgegaan door een intake aan de deur. Is er iemand ziek? Hoe kunnen we het risico voor iedereen zo klein mogelijk houden? Communiceren was toen de sleutel.”

Ook werd het team opgesplitst, vertelt Leon. “Onze mensen met een kwetsbare gezondheid – of kwetsbare mensen in hun directe omgeving – gingen naar de bouw, waar ze meer ruimte hadden en de kans op besmetting kleiner was. De vitalere mensen voerden onderhoudswerkzaamheden uit aan huurwoningen, zo veel mogelijk in een vaste bubbel. Maar het was moeilijk en spannend, hoor. Ik heb heel wat mensen moed in staan praten op de werf.”

Na de kredietcrisis kwam Fixxed ook sterk uit de coronacrisis. De afdeling groeide daarna stevig door. Er kwamen nieuwe mensen, nieuwe kantoren om al die mensen een goede plek te geven en nieuwe bestelsystemen. Ook het magazijn is nu grotendeels geautomatiseerd.

Geen olietanker

Ook Martijn Nap, bedrijfsleider bij Fixxed, is nog redelijk nieuw. Hij ziet dat Fixxed volop in beweging is en weet waar hij naartoe wil. “We willen echt niet per se de grootste worden. Wél de beste. Dan moet je als bedrijf wat dingen anders gaan organiseren. Processen stroomlijnen, rollen anders indelen en je interne organisatie mee laten groeien. Ik denk dat Fixxed al op een heel mooi niveau zit. De grootste uitdaging zit ‘m denk ik in het verbeteren van het rendement, door efficiënter te werken. Daar is nog winst te behalen. Daar zijn we dan ook volop mee bezig.”

Hoewel Fixxed voor steeds meer en grotere externe opdrachtgevers werkt, zijn volgens Martijn ook de opdrachten van binnenuit de BanGroep niet te onderschatten. “We werken veel samen met Lemon Suites, deden de verbouwing voor Van Eck in Son, maar ook voor Place for Bizz in Eindhoven. Dat vind ik het sterke van onze groep: we zijn allemaal schakels en kunnen elkaar versterken. De BanGroep wordt steeds breder en completer op het gebied van vastgoed. Maar we zijn geen olietanker. Bijsturen kan nog steeds en we zijn flexibel.”

Precies die flexibiliteit heeft eraan bijgedragen dat Fixxed – en daarmee ook BanBouw en de BanGroep – al vele jaren fit en vitaal is. En daarmee helemaal klaar is voor de toekomst.